10 Ocak 2008

Teknolojideki Yerimiz

Türkiye
  • Türkiye’nin dünya YTÜ pazarındaki payı onbinde 2.
  • Ülkelerin ulusal dışsatımları içinde YTÜ dışsatımının payı esas alındığında Türkiye, %4’ün altında yer alan ülkeler grubunda Romanya, Polonya, Bulgaristan ve Norveç’le ile birlikte.
  • 2001-2006 döneminde Türkiye’nin  YTÜ dışsatımı ortalama %20,6, dışalımı ise ortalama %5,5 düşmüş.
  • 2006 yılında YTÜ dışsatımı sadece 359 milyon EUR, dışalımı ise 4,093 milyar EUR. Yani YTÜ dış ticaret açığı 3,734 milyar EUR.
  • Türkiye, YTÜ dışalım/dışsatım oranlarına göre en yüksek açık veren Makedonya, Yunanistan, Romanya, Polonya, Latviya, Bulgaristan ve İspanya ile aynı grupta yer alıyor. Bu gruptaki ülkelerin dışalımları dış satımlarının üç katından fazla.
 Diğer ülkeler...
  • YTÜ grupları esas alındığında dışsatım şampiyonları, havacılıkta ABD; %46,7, silahta  ABD; %48,4, kimyada AB-27; %21,3, bilgisayar-ofis makinalarında Çin; %33,4, elektronik-telekomunikasyonda Çin; %16, elektrikli makinalarda Japonya; %14,6, elektriksiz makinalarda ABD; %27,2, eczacılıkta AB-27; %44,3, bilimsel ekipmanlarda ABD; %20,4 olmuştur.
  • Ülkelerin ulusal dışsatımları içinde YTÜ dışsatımının payı esas alındığında, Malta; %50, Lüksemburg; %41, İrlanda %29 ile ilk sıralarda yer alıyorlar.
  • YTÜ dışsatımlarının mutlak dış-satımının bağımsız olarak artış oranlarına bakıldığında ise Güney Kıbrıs Rum Yönetimi; %63,5, İzlanda; %53,2, Letonya; %32,7, Slovakya; %32,4, Bulgaristan; %31,2 artışla ilk sıralarda yer alıyorlar.
 Birkaç yorum
  • Türkiye’nin dışsatım rekorları kırdığı  söylenen dönemi de kapsayan 2001-2006 yıllarına ait YTÜ grupları özelindeki sayısal veriler hep sora geldiğimiz, “dışsatımımızın ürün bileşimi nedir? Katma değeri yüksek ürünlerimizin bu bileşimdeki payı ne kadardır? Ürünlerimizin değer zincirlerini nereye kadar uzatabilmekteyiz? v.b sorularımız” rekorların gürültüsünden duyulmadı.
  • Duyulmayan yalnızca sorularımız değildi. Nedenleri ve çözüm önerileri konusunda söylenenler de duyulmadı, dinlenilmedi. Örneğin, CBT 1086/6, 25 Ocak 2008, Politik Bilim köşesinde Aykut Göker’in “Sanal Strateji Tartışmaları (2)” başlıklı yazısında TESİD Yönetim Kurulu Başkanı Suat Baysan şöyle diyordu, “… Özellikle tüketici elektroniğinde inanılmaz bir değişim yaşıyoruz. Eskiden tüplü televizyonlarda Türkiye’de yüzde 30’la 40 arasında katma değer üretiyorduk. Birçok parçasını yapabiliyorduk. Ama sonra elektronik o kadar gelişti ki, her şey hazır geliyor. LCD televizyonlara baktığınızda en büyük maliyet unsuru ekranında. Ekranı yaparken özel çipleri de koyuyorlar. Dolayısıyla bir burada Türkiye olarak katma değer yaratamıyoruz.

  • Elektronik sektöründe teknoloji değişimine Türk sektörü olarak pek ayak uyduramadık. Dolayısıyla da katma değerimiz azaldı.”