25 Şubat 2009

Elektronikte kâr marjları 2008'de yarıya indi

Türk Elektronik Sanayicileri Derneği (TESİD) Başkanı Suat Baysan, ayrıca, 2008'de elektronik sanayi pazarında 10 milyar doları içeride üretilenlerden, 13 milyar doları ise  ithalattan gelen satış hacminin 2009'da benzer seviyede kalmasını beklediklerini söyledi. Reuters'a sektörün 2008 performansı ve 2009 tahminlerini değerlendiren Baysan, "Özellikle tüketici elektroniği  alanında karlılık oranlarında ciddi düşüş yaşandı. Elektronik'te yüzde 8-9 seviyesinde olan kârlılığın 2008'de yüzde 3- 4'lere düştüğünü görüyoruz" dedi.

Baysan, 2009 yılında da kârlılığın bu seviyede gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini söyledi. 
Ciro ile ilgili olarak ise Baysan, otomotiv ve beyaz eşya sektörlerindeki daralmanın olumsuz yansımalarına karşın,  telekom ve savunma sanayide artması beklenen iş hacminin etkisiyle 2009 yılında 2008'e göre daralma olmamasını  beklediklerini kaydetti.
   Baysan'ın verdiği bilgiye göre, elektronik sektörü 2008 yılını yaklaşık 10 milyar dolarlık üretim cirosuyla kapattı.  Bu dönemde 6 milyar dolarlık ihracat, 13 milyar dolar civarında da ithalat gerçekleştirildi.


TÜKETİCİ ELEKTRONİĞİNDE DARALMA YÜZDE 20 OLDUSektörün toplam cirosunun 2008'de yıl bir önceki yıla göre aynı kaldığını, ancak alt sektörlerdeki dağılımın  değiştiğini belirten Baysan, "Krize rağmen sektör toplamında 2007'ye göre gerileme olmadı. Ancak televizyon ve  bilgisayar gibi ürünlerin dahil olduğu tüketici elektroniği alt sektöründe özellikle yılın son çeyreğindeki gerilemeyle  yaklaşık yüzde 20 kadar daralma yaşandı" dedi.

Tüketici elektroniği alanında faaliyet gösteren Vestel Elektronik 2008 yılı 9 aylık bilançosunda 132  milyon lira, Grundig ise 102.8 milyon lira zarar açıklamıştı.

Tüketici elektroniğindeki kâr düşüşünün büyük oranda teknoloji değişikliğinden kaynaklandığını belirten Baysan,  daha önce yabancı markaların birçok parçaları Türkiye'de üretilirken, plazma ve LCD televizyonlara geçişle birlikte  Türk üreticilerin pazar kaybı yaşadığı, elde ettikleri katma değerin de düştüğüne işaret etti.

Tüketici elektroniği segmentinde yaşanan düşüşün bir diğer önemli nedeninin hem iç pazar, hem de Avrupa  pazarlarında yaşanan talep daralması olduğunu belirten Baysan, "Tüketiciler önlerini görebilmek için beklemeye  geçti. Talep ertelemesi ve bunun yarattığı fiyat baskısı var. Ancak firmalar 2009'da daha fazla fiyat indiremezler. O  zaman zarar etmeye başlarlar" dedi.

Baysan, tüketici elektroniği şirketlerinin en büyük avantajının ise, stok sorunları bulunmaması olduğunu ifade etti.
SEKTÖRE SAVUNMA SANAYİ VE TELEKOM'DAN DESTEK
Otomotiv ve beyaz eşya sektörlerinde 2009 yılında kuvvetlenerek sürmesi beklenen daralmanın, bu sektörlere  parça üreten elektronik sanayine olumsuz yansıyacağını söyleyen Baysan, buna karşın buradan kaynaklanacak  kaybın telekom ve savunma sanayiden kaynaklı artacak iş hacmiyle giderilebileceğini düşündüklerini söyledi.

Olumlu ve olumsuz farklı bileşenler sayesinde 2009'da 2008 seviyesini yakalayabileceğini ifade eden Baysan,  "Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nın projelerde yerli alım oranının yüzde 50'ye çıkarılması yönündeki kararı sektörün iş  hacmine önemli katkı sağlayacak. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kurumu'nun 3. nesil lisans verirken teknoloji  sağlayan firmalara yerli üretim zorunluğu getirmesi de üretimi artırması beklenen etkenler" diye konuştu.

Baysan, küresel krizin etkileri karşısında pazar payını korumak isteyen elektronik firmalarının yeni ihracat  pazarlarına yönelmek ve mevcut esnek üretim bantlarıyla farklı sektörlere farklı parçalar üretmek gibi tedbirlere  başvurduğunu söyledi.