25 February 2009

Elektronikte kâr marjları düşüyor


TESİD Başkanı Suat Baysan, geçmiş yıllarda elektronikte yüzde 8-9 seviyesinde olan kâr marjlarının 2008'de yüzde 3-4 seviyelerine indiğini 2009'da ise bu seviyeyi korumasını tahmin ettiklerini söyledi.


Türk Elektronik Sanayicileri Derneği (TESİD) Başkanı Suat Baysan, ayrıca, 2008'de elektronik sanayi pazarında 10 milyar doları içeride üretilenlerden, 13 milyar doları ise ithalattan gelen satış hacminin 2009'da benzer seviyede kalmasını beklediklerini söyledi.

Reuters'a sektörün 2008 performansı ve 2009 tahminlerini değerlendiren Baysan, "Özellikle tüketici elektroniği alanında kârlılık oranlarında ciddi düşüş yaşandı. Elektronik'te yüzde 8-9 seviyesinde olan kârlılığın 2008'de yüzde 3- 4'lere düştüğünü görüyoruz" dedi.

Baysan, 2009 yılında da kârlılığın bu seviyede gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini söyledi.

Ciro ile ilgili olarak ise Baysan, otomotiv ve beyaz eşya sektörlerindeki daralmanın olumsuz yansımalarına karşın, telekom ve savunma sanayide artması beklenen iş hacminin etkisiyle 2009 yılında 2008'e göre daralma olmamasını beklediklerini kaydetti.

Baysan'ın verdiği bilgiye göre, elektronik sektörü 2008 yılını yaklaşık 10 milyar dolarlık üretim cirosuyla kapattı. Bu dönemde 6 milyar dolarlık ihracat, 13 milyar dolar civarında da ithalat gerçekleştirildi.

TÜKETİCİ ELEKTRONİĞİNDE DARALMA YÜZDE 20 OLDU

Sektörün toplam cirosunun 2008'de yıl bir önceki yıla göre aynı kaldığını, ancak alt sektörlerdeki dağılımın değiştiğini belirten Baysan, "Krize rağmen sektör toplamında 2007'ye göre gerileme olmadı. Ancak televizyon ve bilgisayar gibi ürünlerin dahil olduğu tüketici elektroniği alt sektöründe özellikle yılın son çeyreğindeki gerilemeyle yaklaşık yüzde 20 kadar daralma yaşandı" dedi.

Tüketici elektroniği alanında faaliyet gösteren Vestel Elektronik 2008 yılı 9 aylık bilançosunda 132 milyon lira, Grundig ise 102.8 milyon lira zarar açıklamıştı.
Tüketici elektroniğindeki kâr düşüşünün büyük oranda teknoloji değişikliğinden kaynaklandığını belirten Baysan, daha önce yabancı markaların birçok parçaları Türkiye'de üretilirken, plazma ve LCD televizyonlara geçişle birlikte Türk üreticilerin pazar kaybı yaşadığı, elde ettikleri katma değerin de düştüğüne işaret etti.
Tüketici elektroniği segmentinde yaşanan düşüşün bir diğer önemli nedeninin hem iç pazar, hem de Avrupa pazarlarında yaşanan talep daralması olduğunu belirten Baysan, "Tüketiciler önlerini görebilmek için beklemeye geçti. Talep ertelemesi ve bunun yarattığı fiyat baskısı var. Ancak firmalar 2009'da daha fazla fiyat indiremezler. O zaman zarar etmeye başlarlar" dedi.
Baysan, tüketici elektroniği şirketlerinin en büyük avantajının ise, stok sorunları bulunmaması olduğunu ifade etti.